Saturday, August 17, 2013

Operasi cuci & clearing

Minggu nie bermula lah keje untuk membuka serta membersihkan rumah lelong yang aku menang sebelum raya hari tu... yelah... bulan posa mana larat nak wat keje... mood nak raya katakan.... meter air ngn meter letrik dah ader sebab aku dah apply dua hari sebelum raya bagi memudahkan kerja perbersihan......

Utk bukak sliding door tu aku terpaksa panggil apek.. sekejap jer tapi charge aku smpi RM 150..... sebab panggil dia dtg so dia charge petrol ngn service sklai.. alah bukan jauh pun dr kedai dia... x sampai 10km..... tp apa nak wat.. bayor jelah.... xkan nak pecah sliding door... lagi mahal dr upah apik tu...... utk keje cuci mencuci nie aku dah upah 2 org nepal upah RM 30 sorg.. x termasuk makan dan minum.... apalah sgt berbanding keje kuat yg akan diorg buat......

Apa lagi.. pas apek tu bukak pintu maka nmpaklah rumah mcm tongkang pecah... byk betol sampah sarap dlm rumah nie disamping bau hamis kencing tikus.... apa xnye.. dua tahun rumah nie ditinggalkan... apa lagi kerja permbersihan terus dijalankan... laju jer nepal dua orang nie wat koje.... rumput yang dh mcm hutan banat pun abis ditebasnye..... Tgh diorg wat keje tu aku pun terus ge kedai hardware..... mana taknye... lampu semua x leh pakai..... ada kena rewiring balik..... kipas semua dah dicabut oleh owner lama..... tombol pintu kena tukar lain..... banyak jugak barang nak kena beli nie.... nasib baik lah wiring sendiri... dah lama aku meninggalkan keje wiring nie.... masa muda2 dulu... yelah aku nie pemegang pendawai elektrik 3-phasa tapi keje x pernah wat wiring pun... dulu bila sedara mara mintak tolong wiring rumah aku ge lah wat.... ikutkan malas dah,.... hahhahaha... apa2 pun kena jugak wat... skill wiring pun dah berkarat.... nasib ada adik aku..... dia tolong pasang kipas ngn lampu aku lak wat wiring.... kabel2 semua mmg aku ader byk stock... so sapa2 nak wiring rumah bolehlah panggil aku wiring.... hahahhaha.. murah jer aku charge...$$$$$$...

Tgh2 duk wiring tiba2 hp aku berdering..... Bank call rupanya... officer Public Bank bgtau aku punya loan dah approved..... tp 70% je diorg bg sebab nie 3rd house aku.... so kena standby cash lebih kurang RM 35K....  Klau korg nak tau mcm maner nak bgi loan mudah approved ada caranye.... dokumen2 apa yg diperlukan untuk menyokong permohonan loan ader pun ader caranya...banyak sebenarnya cara untuk kita dptkan pembiayaan...

balik pada loan tadi aku bgtau kat officer isnin depan aku sign LO and lepas tu aku akan shoot terus ke office lawyer utk urusan selanjutnya.... kena cargas sebab aku ader 90 hari jer nak settlekan.. kalau lelongan high court tu xper jugak ader 120 hari.. tp kdg2 x cukup jugak bergantung kepada berapa cargasnye lawyer yg dilantik menjalankan amanah yg telah diberikan......

apa-apa pun layan gambor-gambor rumah yg ditinggalkan lebih dari 2thn nie.......... layannnnnnnnn.........







.

No comments:

Post a Comment