Friday, December 13, 2013

Masalah dengan Tenant

salam semua....

hari nie aku nak berkongsi mengenai masalah dengan tenant dan cara menangani masalah berkenaan ... di dalam bidang hartanah nie tidak semuanya indah... ada asam garam pahit manis yang kira harungi... barulah best kan... hhahahah...

Di dalam bidang hartanah nie kita tidak boleh lari dari menghadapi pelbagai masalah dan ragam manusia... terutama di dalam kita menyewakan hartanah kita kepada orang lain... di dalam menyewakan rumah kita mungkin bernasib baik dapat tenant yang baik dan mungkin dapat tenant yang memberi masalah kepada tuan rumah....antara masalah utamanya adalah tenant atau penyewa yang liat untuk membayar sewa... kadang2 tertangguh sehingga berbulan2....

Perkara begini pernah terjadi kepada diri aku sendiri..... aku pernah mendapat tenant yang bermasalah.... jenis lewat membayar sewa... berjanji dan bermacam-macam dalih dan akhir sekali tenant nie dekat setahun x bayar sewa..  setahun tu bro..... dari sini bermacam perkara aku belajar.... cara menyelesaikan masalah dengan tenant sebegini... secara tidak lansung mengambil ikhtibar.

Tenant aku nie seorang kontraktor..... family melayu..... anak ramai 4 orang.... dia selalunya bayar sewa bila dapat payment dari client... jadi bila dapat payment baru di bayar sewa... payment lambat.... lambat dia bayar.... kadang-kadang sampai 2-3 bulan.... bila dapat payment dia akan bayar terus 3 bulan... oklah.. at least dibayar.. cuma aku teruk ckit nak bayar dekat bank.. kena pakai duit aku dulu.....

 tenant aku nie kerek atau berlagak lah... sembang dia macam banyak duit and kontraktor besar.... bila cakap ngan aku pung pang pung pang.. macam dia kontraktor power... hahhahahah.. walhal aku pun dalam bidang contruction jugak.... banyak dia nak temberang.... bila berjanji cakap mcam ahli politik....  x boleh pakai..... kira ini tenant worse lah yang pernah aku jumpa.... bila call mcm2 alasan yang dia bagi... payment x dpat lagi.....  msuk hospital lah.... bermacam alasan...

Yang paling teruk sekali bila sampai 5 bulan x bayar.... bila aku sound x pernah nak angkat aku punya call.... bila aku mesej..dia reply bermacam-macam lah.... menyirap jugak lah aku... bila aku pergi rumah... xpernah ader rumah... hanya anak2 ajer ader kat rumah.... xkan nak cakap dgn anak dia kan..... budak2 tu hanya mampu smpaikan apa yang aku pesan....  bila baca apa yang dia reply. haahhaha nak gelak jugak.... yelah... apabila kita nie terlampau banyak cakap tanpa berfikir.. ianya akan menampakkan kebodohan kita.....

so bila aku tgk keadaan semakin worsed.... aku suruh dia keluar.... tp dia berdegil.... aku ckp elok2 suruh dia keluar dia xnak keluar.... jadi aku rantai rumah sewa aku.... ikutkan hati memang aku nak belasah jer tenant aku nie.. ikut pengetahuan korang tenant aku nie dah berumur 60 tahun... kesihatan x berapa baik... tapi cakap tu mmg boleh buat korang nak belasah jer.. haahahhaha.... tapi that's not the right way..... so aku wat lah report polis.... aku bgtau tenant aku nie x mau keluar......

Selepas aku tgk tenant aku nie berdegil jugak xnak keluar... jadi aku amik langkah kedua.... aku potong bekalan elektrik dan air..... sebab lagi pun nama pun atas nama aku. so aku boleh potong.... so kalau korang nak sewakan rumah korang better register api air atas nama korang.... takut nanti susah nak potong...untuk pengetahuan korang... tenant hanya boleh memohon bekalan air dan elektrik apabila dapat surat kebenaran dari owner....  selain daripada itu aku dah batalkan kad access nak masuk ke lift.... jadi susah lah dia and family dia nak keluar masuk...

aku ingat selepas baut macam itu tenant tu aku move out.... aku silap... bila aku pergi check aku tgk masih ada orang..... anak-anak dia duduk dalam gelap dgn hanya bertemankan lilin..... tampa bekalan air dan elektrik... cian aku tengok diorg... tapi nak buat mcam mana.... kena kesiankan diri aku dulu.... mesti korang tertanya-tanya macam mana ayah diorang boleh tgk anak diorg macam tu..... kalau aku x sanggup.. bila aku tanya budak2 tu mana mak ayah diorg..... diorg pun xtau... apa yang diorg bgtau aku....ayah diorg 3-4 hari baru balik... mak diorg keluar pagi balik malam.... yelah duduk rumah pun bukan leh masak pun... berbulan-bulan diorg mcam tu.. mereka boleh tahan lagi sebab condo ada toilet ngan tempat mandi dekat bawah...ada swimming  pool lagi... xder masalah.. cuma kena turun naik jelah....

aku tau mengapa mereka xnak pindah... sebab dua orang anak mereka nie akan menduduki PMR dan SPM... untuk pengetahuan korang.. sekolah anak diorg nie hanya sebelah condo aku nie jer.... jadi itu pasal diorg nie keberatan nak keluar... aku rasa diorg nak tunggu anak diorg nie habis exam dulu...  tapi tulah.. mcm mana diorg nie mak ngn ayah sanggup tgk anak diorg nie bergelap tiap-tiap malam..... kalau aku lahh x sanggup....

jadi bila aku tengok diorg nie masih berdegil xnak keluar... maka aku pun terus amik tindakan undang-undang... aku terus kol lawyer aku utk buat court order ataupun arahan mahkamah.... sebab dengan adanya tenancy agreement tu maka aku boleh ambil tindakan undang-undang... so korang.. kalau nak sewakan rumah mesti sediakan hitam putih... sebab kita x tau apa akan jadi.... mula2 tenant mmg baik ngn kita.... kita x tau apa akan jadi kemudian.... so better sediakan hitam putih... so lawyer aku pun hantar surat warning atau reminder suruh diorg bayar sewa outstanding selama 7 bulan pada masa warning tu dikeluarkan.... diberikan tempoh  14 hari sebelum wirit saman diteruskan ke mahkamah...

Selepas 14 hari xder respone maka lawyer aku terus proceed set hearing dekat mahkamh.... jadi semasa dalam proses tu aku ada kol cakap cara elok... tapi tenant aku nie naik angin cakap aku x berhati perut sebab potong beklaan air dan elektrik serta terminate kad access... aku pun sound balik sapa suruh x bayar sewa... malas aku nak layan last sekali aku cakap tunggu lah surat mahkamah... tenant aku nie dengan berlagak pun cakap xder hal see u in court... dia igt aku gertak je nak panjangkan ke mahkamah... bila lawyer aku dah dapatkan hearing di mahkamah untuk sebutan kes aku.... baru tenant aku menggelabah.... terus hantar surat untuk settlekan outstanding and keluar dari rumah aku... hahahhha tau pun takut... yelah.. bila kena panggil ke mahkamah nie pastu kena tanya dengan hakim nanti baru terketar-ketar..... jadi lawyer pun tanya aku.. aku pun xder masalah.... janji dia bayar dan yang penting keluar dari rumah aku.... so dua mintak tempoh 3 minggu utk settlekan outstanding... so lawyer aku pun cakap kalau gagal settlekan outstanding pasni terus masuk court..... sekarang nie aku tgh tunggu payment dari tenant aku tu....

so pada korang yang ada menyewakan rumah.. pertama sekali selidik dulu background bakal tenant... sebab kita nak tahu status financial dia macam mana.... kita kena select tenant yang kita rasakan sesuai untuk duduk menyewa di rumah kita nie... sebab bila kita menyewakan rumah kita nie kita akan menghadapi 1001 macam ragam manusia.... so kita kena pandai untuk mennghadapinya....  inilah asam garam bila kita invest di dalam properties nie.... ada yang indah ada yang kurang indah.... apa-apa pun kita kena bijak... jadikan sesuatu perkara itu sebagai pengalaman dan pengajarn yang berguna kepada kita untuk kita jadikan pedoman... segala masalah ada jalan penyelesaiannya.... Insha Allah....




No comments:

Post a Comment