Monday, March 3, 2014

Kalah lagi

Asslalamualaikum...

sorry lama x update blog aku nie.... busy ckit dan juga masalah dengan perkhidmatan internet.... lagi pun xder cerita yang menarik yang nak aku kongsikan.... nnt cerita perkara yang dah lapok boring lak korang.....

Last week hari khamis aku ada bid satu rumah lelong dekat high court... tp sebenarnya bukan aku yang bid tapi member JV aku.... kiranya aku JV dengan member aku nie.. maknanya pakai loan dia lah.... so dia lah yang kena attend dkt high court Ipoh..... modal utk 10% deposit guna duit aku lah... kiranya aku yang keluar modal...

member aku nie dok dkt kl... so pagi khamis dia gerak dari kajang.... igtkan dia naik ETS.. sebab naik keretapi senang.... sebab station keretapi ipoh nie depan ipoh high court jer..... pagi dalam kol 8.30 setengah dia call aku ckp dia baru lepas tol jalan duta.... rupanya naik kereta... dia bgtau jalan nak ge KL sentral jammed... aku cakap gilerr ler bro...bidding time start 10.30pg..... takut kes panggil dulu jer.. naya.... last2 aku sound kat member aku nie.... ko kena bawak paling slow 150km/h.. klaau x lewat...
akhirnya dia sampai jugak kol 10.30pg itu pun siap kena saman AES lagi.. auctioneer pulak dah call 4-5 kali sebab sebutan kes no2.... aku pulak masa menunggu member aku nie aku dah check rupanya ada 4 pembida termasuk kita orang... 2 orang pembida tu aku kenal dan aku dah kautim dengan diorang... cuma sorang lagi aku x jumpa... auctioneer pulak xnak bagitau sapa sorang lagi.... time panggil masuk bidding room baru dapat tahu sapa yang punya diri.. seorang india and dia lepak dgn auctioneer tersebut.... rupanya mcm auctioneer xnak bg kautim.. yelah kalau kautim harga dapat RP.. so fees auctioneer pun rendah lah.... biasalah cina wat business...

Jadi lawan lah.... limit 65K... tapi tewas dengan harga 66K.... korang mesti dapat teka sapa pemenangnya... india tu yg menang.... xperlah... aku ckap kat member JV aku.. xperlah xder reseki.. inshaAllah ada rezeki lain lagi.... banyak lagi rumah yang akan kena lelong.. kita tunggu jer mana yang menarik dan memberi pulangan yang berbaloi..

Pas kalah tu aku ajak member aku nie pekena nasik ganja dekat pekan ipoh nie... nasik ganja yg terkenal kat bandar ipoh nie..... pastu bawak pusing pekan ipoh.... petang tu member aku cau balik kl.... aku lak otw balik tu dapat msg dari tenant aku.. dia dah bank in duit sewa.... untuk pengetahuan korang tenant aku nie seorang anggota unit peronda polis dkt IPD Ipoh.... dia nie boleh aku ketegorikan sebagai tenant marbeles... mana taknya.. hari nie gaji jer terus bank in.. xder nak tunggu 4-5 ari.... gaji awal dia akan bank in awal.... memang syukur aku dapat tenant yang cukup baik mcm nie.....

Sebenarnya ada cara kita nak tapis or select mcm mana nak cari tenant yang marbeles serta tidak memberi masalah kepada owner.... aku pun dah dpt satu pengajaran dan pengalaman baru utk memilih serta menyelidik latar belakang tenant.... tp nntlah aku bgtau korang....

so sesapa yang dah dapat duit br1m tu gunakan lah duit itu sebaik mungkin dengan membelanjakan kepada perkara yang berfaedah... bagi yang dapat EA form tu dah boleh lah isi borang E-filing.. bayar cukai katakan... hehehhehehehhe..

ok all... cau dulu.. mata dah ngantuk nie,...... assalamualaikumm

No comments:

Post a Comment