Wednesday, March 19, 2014

Loan oh Loan....

Hari nie officer bank CIMB telefon aku... dia bagitau " Abang Zuraimy... loan ASB abang dah lulus.. nanti saya pos document".. macam tu lah perbualan telefon antara awek bank dengan aku.... untuk pengetahuan korang aku telah apply loan asb untuk amaunt ebanyak 50K... sebelum nie aku telah apply 200K.. jadi keseluruhan loan aku adalah RM 250K..... kalau tahun depan dapat 8% lagi ada lah untung lebih ckit.... harap tahun depan dividen dapat tinggi sikit....

Aku apply loan bank nie di CIMB Bank Jalan Tun sambathan berhampiran dengan padang Ipoh... Aku sebenarnya banyak berurusan di Bank CIMB cawangan ini kerana semua loan rumah aku apply dekat sini... aku juga membuka akaun semasa pun di branch ini.... jadi sudah tentu officer bank nie memang aku kenal.. Dekat sini aku mendapat layanan yang agak special jugak..mana taknya.. bila aku hendak berurusan di kaunter, tetapi kaunter penuh.. si Aini Officer nie akan bawa aku ke tempat kaunter VIP....  dimana costumer penting sahaja dibenarkan masuk.... best betul dapat layanan sebegini..... cepat dan pantas... selain daripada tu juga aku jumpa dengan Aini nie memang berjam lah aku bersembang dengan dia....

Disini sebenarnya aku nak ceritakan bagaimana loan aku lulus dengan begitu cepat sekali tanpa masalah... kalau ikutkan mmg dah high commitment dah.. jika dibandingkan income dan pembelanjaan aku... kiranya DSR aku tinggi lah... tapi aku tahu teknik mengurangkan DSR dan memudahkan loan aku lulus.... aku ada ceritakan pada entry sebelum nie....

Padanya mulanya Aini nie dulu terkejut bila aku nak apply loan ASB nie sebab kalau ikutkan gaji aku dengan semua pembelanjaan aku mmg negatif lah... Aini nie cakap " bang... saya tgk memang abg punya x lepas sebab pembelanjaan lebih dari income....." lalu aku hulurkan kesemua tenancy agreement yang aku ada... bila aku dah bagi dia calculate memang lepas... dia pun bagitau.. " bang... kalau macam nie memang mantap.. sure lepas.... lagi pun payment abang ngan bank semua cantek...."  begitu lah apa yang Aini nie cakap ngn aku....

Untuk memudahkan loan korang nie lulus, korang kena berdisplin.... make sure rekod korang cantek... bayar loan ontime... jangan ada outstanding.... or lambat bayar... bank akan review history payment korang dekat CCRIS.... jadi x guna jugak kalau korang adjust tenancy agreement tapi payment korang tak cantek.. untuk senang lulus loan korang kena berdisplin... itu kunci nya.... jika korang nak tahu lebih lanjut cara mudah lulus pinjaman sila korang baca entry aku sebelum nie.. semoga  korang mempraktikkan nya...

No comments:

Post a Comment