Tuesday, April 8, 2014

assalamaualaikum....

Hari ini pagi2 lagi aku dah terpacak dekat Syabas Selayang untuk apply meter air untuk rumah aku di setapak... dan selepas tu terus ke TNB Taman Melawati untuk apply meter letrik...

Untuk pengetahuan korang rumah aku yang di setapak nie tenant dia dah keluar pada hari isnin lepas... itu pun selepas arahan mahkamah dikeluarkan... akhirnya Alhamdulillah.... selesai jugak masalah rumah aku nie... walaupun tenant nie duduk 15 bulan free jer.... tapi aku bersyukur segalanya sudah selesai... dah selamat tenant nie berambus dari rumah aku....

So bila diorg terima surat dari lawyer dengan tiada lagi tolak ansur yang diberikan.. akhirnya mereka nie keluar... klau tidak keluar tindakan undang-undnag akan diambil... walaupun proses yang diambil agak lama, tapi kesudahannya Alhamdulillah.... oustanding diorg tu bukan rezeki aku... tapi aku dapat rumah aku kembali... negatif cashflow oooo.... tapi itulah... ini adalah satu risiko dalam pelaburan hartanah.... yelah kan.. mana ada pelaburan yang xder risiko.... semua benda ada risiko.... kecik atau besar jer bezanya.. dan bagaimana kita mengawal dan mengurangkan risiko.

Tapi tulah.. bila melihat keadaan rumah aku.. ya Allah... kotornya.... dan berbau.. yelah... dah setahun aku potong api air.... memang tenant nie x tau nak jaga kebersihan....dengan tahi lipas penuh dalam kabinet.... mcam mana lah diorg nie boleh duduk dalam keadaan mcm tu.... tapi yang paling teruk ke empat2 pintu bilik aku rosak... ada tombol tercabut dan kena pecah... ianya mcam orang hilang kunci.... tapi aku hairan dalam bilik mcam mana boleh terkunci.... x paham aku dengan sikap diorg satu family nie.. x pernah aku jumpa orang yang macam nie...

Jadi untuk menyelesaikan masalah kotoran dalam rumah aku tu aku upah cleaner yang ada dlm condo nie.... aku upah dua orang minah indon.... awekkk ooooo.. cun lagi....  aku suruh diorg cuci rumah aku smpi bersih... termasuklah toilet yg bau busuk tu... hahhaa.. barang semua aku dah beli.. diorg buat jer.... pastu kunci rumah aku tinggalkan dekat diorg sebab diorg akan buat time off day jer... lagi pun aku pun kena gerak balik ipoh pulak....

Jadi disini aku nak nasihatkan.. jika korang sewakan kepada tenant local disamping ada tenancy agreement korang jugak kena check status diorg nie adakah muflis ker x.. cara nya adalah dengan pergi ke pejabat lawyer dan mintak diorg check.. bayar hanya RM 30-40 jer... diorg nie ada database orang yang muflis..... ini adalah kerana supaya korang tidak akan menghadapi masalah seperti yang aku hadapi.....


No comments:

Post a Comment