Thursday, April 10, 2014

kesihatan

Pagi nie cuaca sangat baik.... jadi oleh kerana tak wat per hari nie ge berjogging di padang polo.. saja megeluarkan peluh sambil menyihatkan badan.. disamping mencari ilham untuk entry seterusnya...

pagi nie padang polo x ramai pengunjung maybe disebabkan hari bekerja.. kebanyakkan yang datang sini golongan apek-apek dan ahso... terpandang jugak sekumpulan ahso-ahso yang bertaici sambil diiringi alunan muzik.. apa yang aku selalu perhatikan kebanyakkan yang selalu bersenam pagi-pagi nie adalah golongan cina... terutama yang tua.. mereka nie yang rajin bersenam berbanding dengan orang melayu kita... kita lak pagi-pagi dah hayun makan roti canai, nasik lemak ngn teh tarik..

Tengah aku ralik bersenam... datang lah sorang apek bersenam sebelah aku... aku pun tegur lah apek nie.. dan kami pun bersembang sambil bersenam... yang buat aku terkejut bila aku tanya umur apek nie... aku tanya dia.. " uncle umur berapa?".. apek tu pun menjawab "  lu teka berapa"..  aku pun meneka. " dalam 70thn uncle...." hahahaha... apek tu gelak... "saya umur 88thn lah...." perhhh.. terkejut aku.. 88 tahun lebih kurang umur mantan PM kita Dr. Mahathir mohammed..  steady lagi apek nie.. siap boleh berlari lagi... aku pun tanya apa rahsia.. dia bagitau yang dia selalu berjogging dan selalu follow marathon.. selain daripada tu dia nie kurang makan daging dan makanan bergoreng... dia banyak makan sup disamping sayuran dan buahan.. dia suruh aku banyak makan buah- buahan dan sayuran. Dia jugak sarankan aku untuk minum air kosong banyak... danmkurangkan makanan bergula... patutlah apek nie steady jer berlari.. laju pulak tu...

jadi apa yang apek tu bagitau mmg betol... kita kurang menjaga pemakanan kita...  dan jy
juga kita kurang bersenam... kita terlalu banyak makan... heheheh macam ckp kat diri sendiri ajer... hahhahaahaha.. so jomlah kita bersenam demi menjaga kesihatan diri kita..

No comments:

Post a Comment