Tuesday, September 24, 2013

Balik Kampung ganu

Hari nie penat giler... yelah.. aku baru jer balik dari kampung wife aku dkt kuala berang. terengganu kite.... wife aku ajak balik sebab musim buah kat sana. drive dari Ipoh - terengganu jer dah 5 jam.. itu pun kalau non-stop drive..aku bertolak ker kampung pada hari jumaat kol 11 pagi dr ipoh... pas sampai sana terus ge panjat pokok rambutan ngn cari buah durian... maklumlah nak makan puas2 katakan...

keesokan pulak aku bersama wife & anak aku disamping keluarga mertua pergi berkelahdkt tasyik. tasik kenyir nie dgn rumah mak mertua aku hanay 15 minit jer... untuk pengetahuan korang.. mak mertua aku nie ada 2 speed boat kat sana... dia ada wat business bot pelancong dkt sana.. jadi sapa2 nak jalan-jalan dkt tasyik kenyir naik bot boleh lah contact aku..mmg best...  walau pun mak mertua aku ada bot tp kami jarang ge berkelah dkt tasik kenyir. yelah musim cuti  bila balik bot semua penuh bwk pelancong.. so mana ader masa nak bwk kita org berkelah... jadi time gini lah ada masa.. lagi pun mak mertua nak bwk cucu lelaki sorg nie naik bot jalan2 kat kenyir....

Ge tasik kenyir nie mmg best.... 1st kali ge kelah centuary... kelah Centuary nie tmpt pembiakan ikan kelah...  ikan kelah nie dipelihara disebuah sungai yg terletak dlm tasik kenyir... punya lah byk....  bila kita duduk dlm air ikan kelah nie akan dtg dkt kita... kalau kita letak makanan atas tangan ikan-ikan nie akan berebut2..mmg best... tp ikan2 nie x leh bwk keluar.. sebab ada org yang sentiasa mengawasi kita masa  mandi... so bila kita curi bwk keluar ikan nie kita akan di tahan nak didakwa...  sebab ikan2 nie dibela oleh kerajaan terengganu.. mmg best kalau bwk anak2 dan keluarga bermain-main dgn ikan kelah nie..

pas tu ge pulak kat air terjun lasir.... memang best air terjun nie... dha ler tinggi... pastu sejuk giler.... mmg layan... ada tmpt utk budak-budak mandi... yang pasti.. segalanya terpelihara dkt sini.. semuanya masih hijau dan segar... apa lagi mandi lah puas2 smpi perut lapor..... dah kenyang so berkhemas lah nk balik... 

keesokkan pulak ge kuala terengganu ge beli keropok lekor utk dibawak balik ker ipoh... anak aku nie suka sgt mkan kopok lekor nie....  bila smpi rumah jer tgk mak mertua aku dah standby berbakul-bakul buah duku, rambutan dan manggis... aduhhhh.. igt aku naik hilux ker... abis lowed gile kete camry aku yang sudah sememangnye lowed..... berat giler keta aku.... jadi petrol pun mentedarah jugak lah.... by the way mmg best aku balik kg bini aku nie......
 Jom makan rambutan
 bersama anak aku dan jugak adik ipar bermain dgn ikan kelah
 best betul bermain dgn kelah jinak nie
 buah duku

No comments:

Post a Comment