Thursday, September 5, 2013

renovation

Ptg td pegi melawat rumah aku yg menang lelong masa posa hari tu.... tinggal 10% lagi keje repair.... sabtu nie siaplah.... masa dapat mcm tongkah pecah.. pas siap nanti aku post gambar.. korang tgklah nnt.... modal repair dlm 10k... beli hari tu 129k... beli barang itu ini dalam 5k.... adalah dalam 144k..... 

cerita psal renovate or repair nie ianya bergatung kepada jenis rumah.. kalau apartment x byk kena repair... maybe kena  repair pintu, pasang grill ngn cat... rumah teres maybe byk ckit... kena repair pintu, atap, pasang grill, repair bilik air dan juga pagar.... tulah kalau nk beli rumah lelong nie kita kena estimate semua kos nie sebelum pegi bid.... lepas tau kos-kos yang terlibat ditambah pula harga baru kita set limit kita.... so harga RP ditambah dgn kos2 nie semua kita calculate adakah jumlah still bawah MV... kaau below market value ok... set pulak kita punya limit.... supaya x terkut emosi masa hari lelong nanti.. tp klaau dah calculate jumlah lebih dr MV better lupakan saja.... kita involve rumah lelong nie sebab nak dpt property below dr harga market... dan kita leh jana keuntungan lepas kita jual balik.... lagi cepat jual lagi untung... klaau boleh biar kita dpt harga 30% below dari MV.... baru berbaloi....

Nak cari kontraktor repair or renovate nie kena pandai.. mcm aku nie guna kontraktor melayu jer... biar kita tolong bangsa kita..... mahal skit xper... sebab bangs

a kita nie dpt dari supplier pun mahal... compare dgn sesama diorg.... kita lak mintak murah.. nak diskaun lah... so susah lah bangsa kita nak hidup nak berniaga..... kalau mahal ckit tu aggap lah sedekah serta membantu sesama islam... tp kontraktor aku nie dah lama aku pakai.. dari rumah ayah aku lagi... sampailah rumah aku nie. and rumah adik aku jugak nnt dia jugak yg akan buat.... bg sesapa yg nk wat renovate aku syorkan amik dia nie jer... harga dia mmg murah compare dgn yg lain.....

Next week hari selasa ada sebijik rumah di taman klebang jaya nak lelong kat Ipoh high court... jiran aku mintak bid kan untuk dia sebab rumah nak kena lelong tu sebelah rumah jer.. dia nak sebabb nak combine dua unit jadi satu unit..... kira nak pecahkan lah.. apa2 pun aku kena wat paperwork dulu untuk jiran aku nie..... ok..cau dulu...

                                       





No comments:

Post a Comment