Thursday, September 12, 2013

Kereta Vs Rumah..

kerata atau rumah yang mana yang lebih penting... perkara nie subjektif... ada orang cakap beli kereta penting pastu baru pikir beli rumah pulak... ada yang kata beli rumah penting pastu baru beli kereta.. 

yang suka pakai kereta akan cakap... xper beli kereta dulu.. muda lagi... bujang nie duduk umah sewa.... dah kawen nanti baru beli rumah.... nnti leh kongsi ngan wife beli rumah.... manakala yang suka beli rumah pulak akan cakap.. xper beli rumah yang penting... ge keje naik motor jer... dah kawen nanti senang.. orang rumah cuci kaki jer.... dah kawen ada anak nanti baru pikir beli kereta... begini lah dialog-dialog yang aku dengar dari member-member aku... pelbgai pendapat dan pandangan yang mereka berikan.. pada aku ada pro dan kontra...

bagi yang bujang dan baru menempuhi alam pekerjaan target mereka selepas mula bekerja adalah mendapatkan sebiji kereta.... pada fikiran mereka beli kereta nie boleh memudahkan kemana-mana dan yang paling penting boleh bawak awek.. betul x.. jgnlah kome menafikan... aku pun macam tu jugak dulu..... hahhahahhaha... segan beb bwk awek naik motor.... kena tunjuk jugak balak ader kete.... korang pun sama jugak kan... hahhahahha pastu pakai kereta 3-4 tahun baru pikir nak cari rumah.. yelah.. sebab planning nak kawen.... dah der calon bini katakan.. xkan dah kawen nak duk umah sewa lagi jugak kan... ate kome nie xkan xfaham ye dok..... tp time tu rumah dah mahal... masa tu baru pening kepala... yelah.... dgn hutang kad kredit... dengan saving nak kawen ge... yelah hantaran pun dah mahal..... silap2 KIV beli rumah..

Bagi yang suka berjimat dan suka melabur... diorg akan cakap beli rumah penting dari beli kereta.. rumah 2-3 tahun naik rege.... kereta 2-3tahun turun rege.... apa yang dinyatakan ini adalah betul.... kereta bila-bila boleh beli.... lambat ckit pn xper.... tapi beli rumah lambat ckit silap2 melepas.... kereta idaman lama2 boleh dpt tp rumah idaman lama2 hangus... melepas.... ini sebenarnya adalah satu nasihat yang betul dan sangat berguna.... sesetengah daripada kita tahu tapi disebabkan keinginan dan darah muda remaja dimana kereta adalah menjadi matlamat utama... Lecturer aku penah bg tau aku dulu.. carilah atau belilah sesuatu benda yang boleh menaikkan nilai  dari membeli perkara yang menurunkan nilai

Bagi aku pulak masa aku start keje aku beli kereta dulu... hahahhaha.. darah muda mcm aku ckp.... tp aku pakai cuma dua tahun....itu pun sebab company provide kereta.. so kereta aku tersadai kat rumah x pakai 7 bulan pas company bg kereta.. pastu terus aku jual...  8 tahun jugak aku x pakai kereta sebab company provide... selepas aku kumpul duit aku plan nak beli rumah itu pun atas nasihat kawan aku... aku beli tahun 2009 harga RM 315k condot dkt Setapak... dan aku sewakan 2k sebulan manakala installment RM 1100. so duit lebihan nielah aku wat duit kawen dan selepas tu aku beli kereta idaman aku...  so dengan membeli rumah pertama ku akhinya aku dpt capai dua matlamat lagi..

so aku nasihatkan orang2 muda diluar sana beli lah rumah dulu baru beli kereta.. rumah skrg nie makin lama makin mahal.... di mana kebanyakkan harganya memang kita x mampu...terutama di Klang Valley... jadi simpanlah duit..menabung... dah grab peluang untuk beli rumah pertama... anda akan tersenyum bila dapat tahu kenikmatannya... pikir2kan.... hehhehehehhehe





2 comments:

  1. rasanya aku org pertama komen blog hang nie..apapun tahniah dah ada blog..

    ReplyDelete