Friday, October 18, 2013

CCRIS

pagi tadi aku ke pejabat developer Anyaman KGMB di Sunway Mentari, PJ untuk mengambil balik deposit sebanyak RM 3000 yang digunakan untuk booking sebuah unit double storey di Subang 2.. Project ini under Koperasi Guru Malaysia Berhad & Obor Timur Sdn Bhd. Harga untuk unit nie bermula dari RM 519K selepas diskaun sebanyak 10%. Rumah nie aku apply tanpa downpayment kerana boleh mark up loan.. jadi x perlu gunakan 10% duit kita untuk d/p sebab dapat diskaun 10%... aku dah ceritakan dekat korang dalam entry aku sebelum nie pasal diskaun....

Aku ambil balik duit deposit tu sebab loan aku x diluluskan untuk 90%.... hanya dapat 70% jer... ini disebabkan rumah ketiga... jadi kalau nak jugak aku kenakan gunakan cash untuk 20% tu.. sebab another 10% dah markup.... korang kiralah berapa jadinya.... aku kena sediakan cash sebanyak RM 102K.. mana nak cari yeopppp...... aku time tu x check aku punya status CCRIS.... rupanya aku ader joint loan rumah ngn ayah aku time 10 tahun lepas... jadi walaupun joint ia tetap dikira dalam rekod bank negara.. 

Loan nie aku combine ngan wife aku sebab for sure aku sorang memang susah nak lepas... wife aku nie mmg xder aper2 komitmen...  jadi bila combine pun pihak bank nie hanya bagi 70% sebab aku walaupun wife aku xder apa-apa pinjaman... Kalau nak suruh wife aku jer masuk loan sorang mmg x lepas....  jadi malas nak pikir panjang sangat aku stop jer niat aku untuk membeli rumah tersebut.... walaupun rumah tu menarik.. xper.. bukan rezeki aku... banyak lagi rumah menarik yag akan muncul.. InsyaAllah...

Lagi satu aku nak bagitau korang jika korang tidak pernah membuat sebarang loan or xder komitmen terhadap mana-mana loan dengan bank susah jugak... sebab korang xder rekod CCRIS dari bank negara... ini bermaksud korang xder sejarah pinjaman.. bila korang xder rekod pinjaman bank agak sukar untuk memberi pinjaman penuh... kebiasaan mereka akan memberi pinjaman sebanyak 80% sahaja.. ini kerana bank membuat pelbagai andaian terhadap korang.. maybe diorg ingat korang nie x bekerja... jadi untuk minimize risk diorang hanya bagi 80% jer.. tp ianya bergantung jugak pada budi bicara pihak bank dan bagaimana korang memberi alasan yang munasabah kepada pihak bank..... jadi bagi memudahkan aku bagi korang satu jalan bagi yang tidak pernah ada sejarah pinjaman... or tempat pernah buat loan.... korang apply satu kad kredit.... at least korang dah ader satu kad kredit nama korang ader rekod dekat bank negara... jangan korang joli pulak.... ini kerana pihak bank akan check dengan bank negara tentang rekod pinjaman korang...

Bila sebut tentang CCRIS...CCRIS nie bermaksud Central Credit Reference Information System.. pas settle ngn developer aku terus ge ke Bank Negara dekat Dataran Merdeka untuk print aku punya rekod CCRIS.. nak amik CCRIS statement nie x susah.. korang ge jer dekat KIOSK dkt ground floor masuk kan Mykad pastu thumbprint.. alah.. macam korang amik statement KWSP dkt KIOSK.. dekat statement CCRIS ianya akan menunjukkan segala  pinjaman korang... house loan, personal loan, asb loan, car loan dan credit card.. pinjam ngn ahlong xder laaaaa.. hahhaha.. semua detail ader.... termasuk jumlah amount loan.. selain daripada tu ianya juga menunjukkan performance korang didalam membayar loan korang setiap bulan.. dalam tu ada diletakkan tanda 0,1,2,3 pada tiap-tiap bulan... kalau dalam petak tu nilai 0 jer untuk tiap-tiap bulan, maknanya payment korang cantek... xder outstanding.... kalau bulan tu ader tanda 1 maknanya korang ader outstanding sebulan.... pastu next month lak naik jadi 2 maknanya dah dua bulan outstanding.... jika bulan berikutnya jadi 0 balik maknanya korang dah settlekan 2 bulan outstanding... kalau jadi 1 maknanya korang dah bayar satu bulan outstanding dan pending lagi satu bulan... selalunya bank boleh considered jika korang ader satu bulan outstanding tapi better korang settlekan... jika korang payment x cantik better korang clearkan outstanding atleast 6 bulan... sebab bank akan check rekod sekurang-kurangnya 6 bulan...

so sebelum korang nak apply aper-aper loan better korang check status CCRIS korang... kalau x naya nanti... gelah bank negara check.. klau orang perak nie susah ckit... sebab bank negara dah x beroperasi di Ipoh. Paling dekat di Kuala Lumpur  dengan Pulau Pinang... Selain daripada itu terdapat juga branch di Kuala Terengganu dan juga Johor Bahru. so korang boleh lah check.. jangan terkejut pulak berapa banyak pinjaman korang yek.. hehhehehhehehe

No comments:

Post a Comment