Tuesday, October 8, 2013

Ladang Sawit

Ahad weekend lepas aku balik kampung dimana aku dilahirkan iaitu di Titi Gantong, Bota Kiri. Perak ini kampung arwah nenek aku sebelah mak aku... kampung orang banjar.... tujuan aku balik adalah untuk mengambil duit jualan hasil dari ladang sawit aku yang kecil jer.. lebih kurang 2 ekar setengah..... 

 ladang sawit nie aku beli dari nenek aku sebanyak RM100K... ladang sawit nie aku beli sebab ada nilai sentimental.... aku takut jatuh ke tangan orang lain..  yelah.... dulu ladang sawit nie adalah rumah nenek aku dibelakang nya pula adalah kebun buah-buahan... disini lah aku dilahirkan... dan disini lah aku dibesarkan.... kalau cuti sekolah mak aku akan hantar aku balik kampung temankan nenek aku... kebanyakkan pokok-pokok buahan seperti rambutan dan durian aku yang tanam bersama nenek aku... tetapi sekarang dan xder.. yang tinggal  hanyalah pokok kelapa sawit....

aku amat sayangkan tanah nie.... aku xkan jual tanah nie... aku akan turunkan tanah nie kepada anak aku.... biar dia tahu dimana bapak dia dilahirkan dan dibesarkan... tanah nie amat bermakna pada aku... bila aku balik kampung aku akan merasa sedih... kerana kenangan indah zaman kanak-kanak amat istimewa..... sangat manis dikenang tetapi tidak akan berulang lagi... hanya tersemat di dalam hati... aku nie orang kampung dan sentiasa jadi anak kampung... aku suka mandi sungai dan berkubang didalam sawah.... yeah.... bendang adalah tempat kesukaan aku.. aku suka berkubang.... bendanglah tempat paling best dalam hidupku...

Masa kanak-kanak dulu aku sentiasa mengajak pakcik aku utuk memukat ikan dibendang......sehari sebelum tu aku akan sediakan pukat.... dan memukat ikan didalam sawah adalah kegilaan aku... aku boleh berada dekat bendang dari pagi sampai petang... pacat dan sebati dengan kulit aku.. sentiasa kena gigit.. hahhahaha.. kenangan... smpai skrg aku masih terkenang..... smbil terkenang pada arwah nenek aku yang telah mengadap ILAHI pada bulan Jun ari tu... AL-FATIHAH aku sedekahkan untuk arwah nenek aku yang aku sayangi....

Disini aku nak ceritakan pasal refinance rumah... ada kata bagus ada kata x elok... yang eloknya dapat duit cash.. yang x eloknya bertambah lagi hutang....bagi pendapat aku ianya bergantung kepada individu itu sendiri bagaimana dia gunakan duit yang dia dapat.... kalau dia invest itu adalah langkah bijak... klaau dia gunakan duit tu untuk melancong atau beli kereta itu adalah kurang bijak.... 

macam aku.. aku refinance rumah aku dekat setapak.... aku beli RM 315K pada tahun 2009... Aku refinance pada 2012 mengikut harga pasaran iaitu RM 510K.... so aku dapat cash sebanyak RM 160K... so duit tu aku gunakan untuk melabur... so aku beli ladang sawit milik nenek aku sebanyak RM 100K.... dan selebihnya aku buat loan ASB sebanyak dua akuan... aku buat loan sebanyak RM 200K... So dua akaun.... jadi RM400K... so aku letakkan upfront installament selama setahun... RM 1200 sbln.. so setahun RM 14400.. dua akaun jadi RM 28800. Aku buatkan akaun ASB anak aku dah aku letakkan sebanyak RM 20K... dan selebihnya aku belanja... bukan belanja yang merapu... aku belikan rantai leher untuk isteri ku yang amat ku sayangi dan selebihnya aku beli keperluan anak aku.... 

kat sini aku nak bagitau kat korang supaya gunakan duit yang korang pinjam tu untuk invest... mcm aku invest dekat kelapa sawit dan ASB... macam ladang sawit tanah tu aku naik harga.. pada masa yang sama aku dapat hasil setiap tiga minggu lebih kuranr RM 700.... lepas tu melabur dalam ASB yang memberi pulangan sebanyak 8% setahun setelah dividen+bonus... walhal aku wat refinance dengan interest 4.4%.. so aku dapat keuntungan sebanyak 3.6% iaitu 8%-4.4%... kan wat duit atas angin jer tu...  disini kita wat duit dengan duit.. baru duit kita itu berkembang.... orang kampung dulu-dulu kata beranakkan duit..... gunakan duit yang kita pinjam dari bank untuk wat duit untuk kita....tapi kena wat macam nie lah.. kena berdisplin.... 

kalau kita belanjakan duit itu mencari bala namanya.... kita pinjam duit bank pastu kita belanjakan atau membeli barangan yang susut nilai... ini namanya kita menambah hutang... bukan menambah pelaburan.. ini ari nahas namanya... so kita kena bijak menggunakan duit yang kita ada...kena bijak untuk meletakkan duit dimana hala tujunya...jangan ikut gelojak nafsu.. nanti korang jugak yang menyesal.... hendaklah tenang dan fikirkan bagaimana untuk menambahkan rezeki untuk keluarga..... 

so bagi sesiapa yang ingin wat refinance.. tanya diri dulu... apakah tujuan kita untuk refinance tu.. adakah untuk menjana keuntungan dari pelaburan atau untuk suka-suka.. kalau untuk pelaburan sila teruskan niat anda.. kalau untuk suka-suka simpanlah niat anda... menyesal dulu pendapatan menyesal kemudian tiada bermakna... tepuk dada tanya selera.....         







                        

No comments:

Post a Comment