Tuesday, October 8, 2013

Lelong Lagi

Hari nie ada sebijik rumah lelong yang adik aku mintak aku wakilkan..... sebuah rumah 2 tingkat kos rendah di Taman Klebang Jaya. Harga RP RM 48K.. Harga market value RM75K.. Rumah cantek... xperlu repair apa2...

So sampai aje dekat mahkamah tinggi Ipoh kol 8.30pg terus register and masukkan bank draft... aku tengok ramai muka yang familiar... ada jugak muka cina2 cari makan... lepas tu apa lagi terus lah breakfast... lepak ngn sorang India nie yang ada bid satu rumah... dalam kol 10.15pg terus aku ge balik kat mahkamah.... sebab auction start kol 10.30pg... xleh lambat oooo.... pastu aku jumpa Sheila member aku yang bekerja dengan Kent Auctioner...  dia nie handle lelongan di mahkamah bagi pihak company dia... so dia bgtau aku yang rumah yang aku nak bid nie ada 8 orang pembida termasuk aku... so harapan nak menang tu xder lah... so ada sorang pembida india nie nak kautim.... bagi RM1000 sorang... aku on jer.... sebab aku tau harapan nk menang memang tipis.... jadi dari balik tangan kosong baik bawak buah tangan...betul x.....  tapi ada sorang cina nie xnak kautim.. dia nak lawan..... aku rasa dia nak sangat rumah tu.. maybe sebelah rumah kot.... nak besarkan rumah lah katakan.... so bila start lelongan... yang menang adalah cina tu dgn harga RM 60K..... so balik dengan tangan kosong lah kali nie.... habuk pun tarak....

So balik tu aku terus tgk sebijik rumah double storey yang akan di lelong pada bulan depan di kawasan kegemeran aku... iaitu di Meru Raya.... sebab kawasan nie hot.... permintaan banyak tp supply sikit.... prinsip yang aku belajar dulu iaitu supply & demand.... demand banyak supply cikit itu adalah peluang yang patut direbut.... rumah aku menang hari tu sekejap saja dpt penyewa dan ramai juga yang mintak aku carikan rumah sewa di kawasan tu... so tunggu aku menang dulu rumah di kawasan nie... so berbalik pada rumah yang akan dilelong pada bulan depan nie.... Harga RP adalah RM 170K dan MV adalah dalam RM 250K.... so akan kena sediakan bank draft sebanyak RM 17K iaitu 10% dari RP..... banyak jugak tu oooooo.... so pada sesiapa nak JV ngn aku untuk rumah nie boleh lah kol aku....maklumlah aku loan hanya mampu 70% jer.... dah terlebih rumah... kekekkeke.... so planning rumah nie kalau menang terus jual jer (Flipping)... pasal rumah nie x perlu buat apa2 pun.....  semua tip top.. rasanya owner baru jer kuar sebab meter TNB ngn meter air masih ada..... bil api pun tertunggak hanya RM 60 jer... rasanya baru sebulan kot diorg nie kuar.... so aku akan pikir strategi tuk menang rumah nie..... selalunya dengan bank draft sebanyak RM17K x rama yang masuk.. maybe 2-3 org jer..... insyaAllah jika ada rezeki aku nanti... kita tunggu....

No comments:

Post a Comment