Wednesday, October 2, 2013

Rahsia Lulus pinjaman

Dalam coretan aku sebelum nie aku ada bagitau korang tips-tips bagaimana hendak lulus serta mempercepatkan proses kelulusan permohonan pinjaman dari pihak bank. Kali ini aku akan menceritakan lebih detail lagi bagaimana hendak memudahkan kelulusan pinjaman dari pihak bank dimana aku telah mengunakannya.... end result aku telah berjaya mendapatkan pinjaman dari pihak bank dengan cepat walaupun sebenarnya komitmen aku agak tinggi... so aku akan bgtau caranya kat korang...

1st of all aku nak bgtau mcm ner pihak bank proses loan korang.. nak bagi lulus ke x... mereka gunakan pengiraan DSR atau Debit System Ratio. Korang boleh baca dekat internet kalau  nak tahu lebih detail pasal DSR nie. 

cara pengiraan DSR

                                  DSR = (Pembelanjaan / Pendapatan) x 100

Kebanyakkan pihak bank akan memberi pinjaman jika DSR pemohon tidak melebihi 70%.  Jika lebih dari 70% maka permohonan korang akan kene reject... so better korang calculate sendiri DSR korang before submit loan application ke pihak bank.... kalau below 70% cantek.... korang boleh teruskan niat korang.... tp kalau lebih 70% simpan lah hajat.... confirmes x lulus....sedih lah tu.. kecewa lah tu... sebab x dpt submit loan untuk rumah atau apa jua tujuan pinjaman tu... releks.. kat cni aku bgtau satu jalan mcm ner nak turunkan % DSR korang supaya berada dlm lingkungan bawah dr 70%. Nak tau ke caranya.....

Sekarang kita akan adjust dkt korang punya pendapatan@income... sebab dkt pembelanjaan susah nak adjust sebab dah termaktub... dekat income jer aku nak bgtau rahsianya.... utk pengetahuan korang... income korang terbahagi kepada dua iaitu fixed income & side income... fixed korang nie ialah gaji... yang nie mmg korang xleh nak adjust... sekarang nie aku nak suruh korang adjust dkt side income....  mcm nie caranya....

Kalau korang ada sewakan rumah wat tenancy agreement... sebab tenancy agreement nie bank terima sebagai income korang... so ianya boleh diguna pakai tetapi dengan syarat ianya mesti dimatikan setem di pejabat hasil (LHDN) sekarang nie dkt pejabat pos dan  pejabat tanah dah x leh matikan setem... hanya LHDN jer.. jangan gatal2 lak pasni ge pejabat pos atau pejabat tanah.... jika korang sewakan rumah RM500 jangan wat jumlah tu... korang buat dummy tenancy agreement.. maksudnya tenancy wat sendiri... korang wat sewa RM 1000. kan dkt situ ada extra RM 500 kan.. dah leh turunkan lagi korang puya komitmen... tp dengan syarat korang kena bank in duit ke akaun bank korang rm 1000 tiap2 bulan sebab bank nak tgk bank statement. Pastu rumah yang korang duduk tu rumah sendiri yakni rumah yang korang beli.... korang wat jugak tenancy agreement.. nama penyewa korang letak ler sapa2 pun.. bank x check punya.. korang letak 5thn tenancy period... so kat situ pun dah boleh turunkan SDR korang. Korang faham ke nie.. Aku bg contoh dirik aku lah... tp kat sini bukan tujuan aku nak menunjuk atau riak.. hanya sebagai contoh bg korang faham...

1. Aku sewakan sebiji condo kat Setapak KL. aku sewakan RM 2000/mth tp dalam tenancy aku buat RM 3500. 
2. Aku sewakan rumah di Meru.Ipoh. Aku sewakan RM 600/mth tapi dalam tenancy agreement aku wat RM 1000.
3. Rumah yang ayah aku beli joint name dgn aku dkt Ipoh nie... Duduk sendiri.. aku wat tenacny agreement RM 1400.
4. Aku ada beli ladang sawit di Bota. So hasil dalam sebulan dalam RM 700.

so dekat sini side income aku jer RM 6600 hasil dari dummy tenancy agreement. So tiap2 bulan aku aku pegi cash deposit dan aku aku masukkan duit dlm akaun aku mengikut jumlah-jumlah diatas.  aku akan masukkan RM 3500, RM 1000, RM 1400 & RM 700. Sebab bank nak tgk bukti .. Tiap2 bulan aku wat mcm tu... sebab bank nak tgk atleast 3 bulan punya bank statement.. so better korang mula dari sekarang.. sebab korang xtau bila korang nak apply loan.. x kiralah loan rumah or loan kete...

Begini aku wat... ianya telah terbukti berjaya.... ramai otai2 kat luar tu dah wat mcm nie.... ada yang dah ader 10 biji rumah walaupun dgn gaji RM 3000 jer sbln... ini lah rahsianya.... so... korang dah tau.... apa tunggu lagi.. bertindak lah dgn segara.. grab peluang yang ader.... 

No comments:

Post a Comment